Contactati-ne
_
RU RO
0 LEI
Cum se frîneaza corect si sigur?
18.11.2016

 Franarea este cel mai greu lucru de invatat la o bicicleta. Sa franezi pe asfalt drept, la o viteza de 20km/h e foarte simplu, dar sa incerci sa opresti bicicleta pe o coborare cu multe viraje si teren accidentat e o adevarata arta.

Majoritatea inca persista in greseala de a considera frana de pe spate, mai eficienta si mai sigura decat cea de pe fata. E adanc inradacinata ideea ca daca strangi frana de pe fata, cazi in cap. Am clienti care mi-au zis sa le demontez frana de pe fata ca nu au nevoie de ea, ca nu o folosesc niciodata. Pe unii am incercat in zadar sa-i conving de contrariul. Recunosc ca si eu credeam asta in tinerete, dar inainte sa-mi iau prima bicicleta. M-am mirat foarte tare cand am vazut o bicicleta cu frana disc pe fata si frana pe janta pe spate. Pe atunci consideram ca ar fi trebuit invers.

Frana de pe fata trebuie folosita cam 90% din timp. Pentru a va convinge de eficienta ei, efectuati urmatorul test. Impingeti bicicleta de ghidon si actionati pe rand franele. Cand strangeti frana de pe spate, puteti impinge in continuare bicicleta, chiar daca roata de pe spate e blocata. La actionarea franei de pe fata bicicleta se va opri si nu o veti mai putea impinge. E adevarat ca puteti cadea in cap foarte usor, dar asta doar daca strangeti frana brusc si cu forta. Asta e o greseala des intalnita, o vad la aproape toti cunoscutii. Cand vor sa se opreasca strang franele brusc.

In primul rand trebuie sa va reglati bine franele, apoi trebuie sa le cunosteti foarte bine. Existe foarte multe tipuri de frane, cu caracteritici diferite si cu mai multa, sau mai putina putere de franare. Cu cat frana e mai puternica, cu atat trebuie actionata mai usor. O frana slaba necesita mai mult efort. Viteza cu care circulati e alt factor care influienteaza franarea, La o viteza de 15km/h puteti frana oricum vreti, tot o sa va opriti in siguranta. La 50km/h aveti nevoie de toata atentia si concentrarea pentru a opri bicicleta repede si sigur.

Pe o coborare cu multe serpentine franarea se complica si mai mult. Iar daca este si teren alunecos si accidentat, numai cu cele mai bune frane si cu multa experienta puteti reusi. O mare atentie trebuie acordata la abordarea curbelor cu viteza mare. Pe cat posibil, nu franati cand intrati in curba. Daca aveti viteza prea mare, miscorati-o gradat, inainte de a intra in curba. Dar se poate intampla sa trebuiasca sa franati chiar in mijlocul unei curbe, din cauza unui obstacol neprevazut. Nu franati brusc, deorece aveti toate sansele sa cadeti. Bicicleta este inclinata lateral, centrul de greutate mutat in afara ei, asa ca la o franare brusca rotile se vor bloca, vor derapa si… nu vreti a patiti asta. Am vazut cu ochii mei de mai multe ori astfel de accidente. Pentru a frana intr-un viraj, apasati ambele frane, intai usor, apoi cresteti apasarea gradat si liniar fara sa fortati. Tot timpul sa tineti ridicata pedala din partea de atac a curbei, pentru a putea pune rapid piciorul jos, in caz de derapaj.

Pe terenuri alunecoase, cu nisip, pietris, zapada, gheata, orice franare poate duce la derapare si pierderea controlului bicicletei. Nu trebuie sa circulati cu viteza mare pe astfel de suprafete, ca nici o metoda de franare nu va poate ajuta, sa scapati de o cazatura. Aici conteaza mai mult modelul cauciucului decat puterea franei. Un cauciuc neted ruleaza mai usor, dar franeaza mai greu. Practic franarea se obtine din frecarea cauciucului cu soseaua, un cauciuc mai lat si mai cramponat va obtine o franare mai prompta si mai sigura, mai ales pe terenuri accidentate. Tot pe terenuri accidentate isi face simtita utilitatea si frana de pe spate. Daca franati pe fata pe o suprafata nisipoasa, roata poate derapa si foarte greu se poate mentine controlul bicicletei. La o franare pe spate se obtine un derapaj lateral care se poate controla mult mai usor. Franarea mai este afectata si de greutate totala a bicicletei si a ciclistului. O bicicleta de 10kg este mult mai usor de oprit si de controlat, dacat una incarcata cu 20kg de bagaje.

Vreau sa adaug cateva randuri si depre frana la picior, tip torpedo, prezenta la bicicletele mai vechi cu o singura viteza. Pentru a frana trebuie doar sa invartiti in spate angrenajul si sa apasati spre inapoi pe pedala. Pentru o oprire sigura, in momentul franarii, bratele angrenajului trebuie sa fie intr-o pozitie paralela cu solul. Astfel puteti sa controlati forta apasarii. Daca descalecati pe partea stanga, trebuie sa franati pe pedala dreapta.

In concluzie franarea depinde de urmatorii factori – forta franei, viteza bicicletei, inclinatia pantei, greutatea totala, suprafata derulare, tipul cauciucului, chiar si directia vantului. O multime de variabile care trebuie luate in calcul si care pot fi rezolvate dupa mult antrenament si experienta. Sa nu spuneti niciodata ca franerea e simpla si usoara.