Cei de la Kross au decis ca noul Level din aluminiu să aibă o geometrie foarte similară cu cea a modelului din carbon, utilizat în competiții, iar aceasta este un lucru de care-ți poți da seama doar stând și admirând bicicleta de la distanță. În fond, aceasta aduce foarte mult cu o bicicletă de XC racing, mai ales dacă te uiți la cum este poziționată pipa sau la forma cadrului. Așadar, ai putea să fii ușor păcălit și nu te învinovățește nimeni pentru asta, căci așa cum spuneam, unele bonusuri pe care le primești în cazul modelelor mai scumpe, au fost aduse în acest segment entry-level.
Pe scurt:
Pentru cine este această bicicletă?
În primul rând oferă câteva avantaje importante față de concurenții direcți și punctând atât la capitolul furcă, dar și la transmisie. Iar la geometrie este de asemenea diferită, deși în acest segment de preț nu știu sigur câți clienți achiziționează o bicicletă după ce aruncă un ochi asupra datelor tehnice ale cadrului. Chiar și așa, bicicleta asta îți oferă o singuranță în plus pe porțiunile de coborâre, fiind suficient de lungă pentru o stabilitate bună dar fiind și destul de manevrabilă dacă preferi să te joci mai mult pe traseu decât să pedalezi.
Una peste alta, headtube-ul este amplasat la 69 de grade, chainstay-ul măsoară 445mm, iar reach-ul, pentru dimensiunea M, este de 415mm. Ar putea părea scurt, însă nu uita că vorbim aici despre un cadru de 17 inch, așadar dacă ți se va părea că stai prea compact pe bicicletă, s-ar putea să ai nevoie de următoarea dimensiune de cadru, adică L, unde reach-ul crește la 435mm, însă restul de date rămân neschimbate. Revenind la poziție, te vei simți amplasat precum un sportiv și datorită pipei cu un rise negativ (înclinată în jos), ceea ce te va ajuta să pui mai multă presiune pe roata din față atunci când urci, însă o să tragi un pic mai greu de ghidon să spunem, când este necesar să faci un ollie.
Cadrul este bine finisat, sudurile sunt la vedere, cablurile trase prin interiorul cadrului, iar cele două prinderi pentru bidon se află instalate pe seat tube și pe down tube. Chiar dacă vorbim despre un cadru nou dezvoltat, a fost păstrată prinderea roții de spate cu ax QR9, la fel ca prinderea schimbătorului pe colier. Deși este foarte posibil ca în câțiva ani să regăsim pe aceste biciclete entyr-level, prinderi cu ax de 12mm pentru roata spate și o prindere direct mount pentru schimbătoarele de foi – desigur, asta dacă vor mai exista schimbătoare de foi atunci.
Ce echipare are?
Aici, cea mai importantă noutate o reprezintă transmisie, noua Shimano Cues. Nu aș putea spune niciodată care este diferența la capoitulul funcționalitate între un schimbător Cues și un Alivio, deoarece nu se simte niciuna, însă combinație de doi foi cu nouă pinioane este aleasă inspirat pentru această bicicletă. Iar combinația de foi în formatul 22/36 de dinți, cuplat cu pinioanele 11-36, înseamnă că nu vei duce lipsă de rapoarte, cam orice plimbare recreațională ți-ar trece prin cap.
Elementul de suspensie al acestei biciclete este o furcă, Suntour XCM, cu o cursă de 100mm și aceleași performanțe pe care le știi din trecut. Își face treaba atâta timp cât terenul nu este prea denivelat, iar tu nu cântărești prea puțin, având la dispoziție un preglaj de preload pentru pretensionarea arcului și un lock-out, adică posibilitatea de a o bloca direct de pe ghidon, cu ajutorul unei comenzi.
La capitolul roți nu sunt prea multe de comentat, anvelopele Schwalbe Smart Sam fiind acum disponibile cu un nou profil, mai eficient și fără a mai fi construite dintr-un compound atât de dur precum modelul anterior (asta înseamnă aderență și tracțiune mai bună), iar jantele sunt construite din aluminiu, cu pereți dubli. Butucii provin și ei tot de la Shimano, așa cum era de așteptat, modelul de intrare MT-200.
Din aceeași gamă provin și frânele hidraulice, dar care sunt conectate la discuri mici de 160mm. M-aș fi așteptat ca un disc de 180mm să devină standard pe orice bicicletă de munte din ziua de astăzi, însă există foarte mulți producători care încă apelează la acest artificiu cu discul mic pentru a mai reduce din costuri.
Șaua a fost confortabilă pe parcursul turei, asemenea manșoanelor, la capitolul confort nefiind alte lucruri de adăugat.
Așadar, în concluzie?
Una dintre bicicletele entry-level de luat în seamă în 2024, dat fiind prețul de achiziție. Polonezii au făcut totul corect și mai mult decât atât, au oferit bonus o geometrie mai sportivă, totul corelat cu un preț de achiziție mai mic decât m-aș fi așteptat. Nu știu dacă este noua politică în ceea ce privește prețurile sau este o consecință a faptului că industria, cel puțin local, nu merge ca unsă, dar tot ce contează de fapt este că utilizatorul final poate achiziționa o bicicletă atractivă cu un preț corect pentru vremurile acestea. Recomandată pentru orice fel de activități recreațioanale, ieșiri ocazionale de weekend sau ieșiri și mai ocazionale la concursuri pe trasee simple, forestiere, din preajma orașelor.